Na een eerdere mislukte poging om een geschikte accommodatie te vinden in de Eifel, was het dit keer wel raak. In de kleine Eifelgemeente Harscheid in het prachtige Ahrdal, stond ons verblijf voor dit weekend. ‘Zur schönen Aussicht’, een volledig gerenoveerde herberg en omgebouwd tot een luxe vakantiewoning. Perfect voor ons Hiker Online weekend.

16 Deelnemers zijn er voor dit weekend. We verzamelen bij restaurant Ewerts in het dorpje Insul. Het is leuk om elkaar te ontmoeten en onder het genot van koffie met Apfelkuchen en Käsekuchen praten we gezellig bij. Het restaurant ligt vlak aan de rivier de Ahr en heeft ook zwaar geleden onder de overstromingen in 2021. Na een jaar dicht te zijn geweest, is het interieur volledig gerenoveerd.

Van Schuld terug naar Insul

Onze eerste hike is vanuit Insul. We lopen de ‘Schornkapelle hike’, een wandeling van ca. 9 kilometer. We steken een nieuwe brug over, de oorspronkelijke brug is in 2021 weggeslagen. We volgen de Ahr naar het naastgelegen dorp Schuld, waar ook duidelijk de sporen te zien zijn van welke ramp er zich er 2 jaar geleden voltrokken heeft. Bij de oude brug die nog in de steigers staat om veilig over te kunnen steken, strijken we neer voor de lunch. Een vriendelijke mevrouw begroet ons vanuit het raam en stelt onze aanwezigheid blijkbaar zo op prijs dat ze ons beloond met een kratje Bitburger. Wat een alleraardigst en gastvrij gebaar! Té vriendelijk om te weigeren dus we laten er ons eentje goed smaken. Bitte ein Bit!

Er zitten zo’n 200 hoogtemeters in de route dus het is klimmen en dalen. De natuur is prachtig in deze tijd van het jaar met al z’n verschillende herfsttinten. We passeren de Schornkappelle, een prachtig wit kerkje met heel opvallend: banken aan de buitenkant. Het is een mooie eerste wandeling van ons weekend. Na zo’n 9 kilometer zijn we weer terug bij Ewerts om vervolgens door te rijden naar ons verblijf.

Het uitzicht vanuit Zur schönen Aussicht

In ‘Zur schönen Aussicht’ worden we opgewacht door de Nederlandse eigenaren René en Rosie Vroemen. De ontvangst is hartelijk en we zijn onder de indruk van de mooie accommodatie. Rosie leidt ons rond. Elke kamer heeft een eigen douche/toilet en dat is erg fijn. De koks krijgen een instructie in de keuken. Het is tijd om lekker te ontspannen in de comfortabele woonkamer. We steken de haard aan en maken het gezellig. In tussentijd bereiden een tweetal mannen het avondeten. Er wordt een heerlijke kip curry gemaakt en we genieten van de maaltijd. In de avond hebben we tijd ingeruimd om dingen met elkaar te delen. Diverse mannen delen iets uit hun leven. Hierbij stonden de teksten uit 1 Joh. 1:9 en Efeze 2:10 centraal. Als we dingen in ons leven opruimen, dingen die tussen God en ons instaan, kan hij ons gebruiken om goede werken te doen, die Hij van tevoren voorbereid heeft opdat …. we daarin zouden wandelen. We hebben een goede tijd met elkaar en sluiten de avond af met gebed.

Op zaterdag staan we op tijd op voor het ontbijt. Op deze dag staat de Saffenburgrunde (hike) op het programma. Tijdens het ontbijt maken we ons lunchpakket klaar voor tussen de middag. Het is ongeveer een half uurtje rijden naar het dorp Mayschoß. Onderweg rijden we door Altenahr en ook hier valt direct de enorme schade op die de overstroming in 2021 heeft veroorzaakt. Het is een erg trieste aanblik. Het zal waarschijnlijk nog jaren duren voordat alles herbouwd is. We parkeren bij het (gesloten) station en starten daar onze hike. We lopen omhoog naar de ruïne van kasteel Saffenburg, het oudste kasteel van het Ahrdal waarmee direct de toon van de hike is gezet. Dit wordt een hele mooie hike! De klim door de wijngaarden naar de Saffenburg wordt beloond met prachtige uitzichten op de vallei en de omliggende dorpen. Het uitzicht op de steile terrassen rond Mayschoß is niet voor niets bekroond met de titel Mooiste Wijnzicht Ahr 2020. Gedurende de wandeling blijven we ons verbazen over de schoonheid van de natuur en worden we keer op keer getrakteerd op de mooiste uitzichten op het Ahrdal. We lunchen onderweg waarbij we het helaas niet helemaal drooghouden. Het laatste stuk van de route, een pad door de wijngaarden, voert langs bizarre rotsen en biedt uitzicht op de loop van de rivier de Ahr en het wijndorp Laach. Het is echt wonderschoon. Ook het zonnetje laat zich nog voorzichtig even zien en de gele blaadjes van de wijnranken krijgen hierdoor nog meer kleur. Mooi voor de foto’s! Al met al lopen we ca. 17 kilometer met zo’n 600 hoogtemeters.

Spätburgunder, de druif van het Ahrdal

Terug in Mayschoß kunnen enkelen van ons het niet laten om even bij Winzergenossenschaft naar binnen te wippen om een kort wijnproeverijtje te doen. We zijn er nu toch! We proeven de lokale druif, de Spätburgunder, waarvan zowel witte als rode wijn wordt geproduceerd. Wit is duidelijk onze favoriet!

We rijden terug naar ons verblijf in Harscheid waarbij er weer lekker wordt gekookt. Sommige maken nog even gebruik van de sauna, wat een luxe in dit huis! Dit keer staat er macaroni met een Indiaanse twist op het menu. Tarun en Gill hebben weer hun best gedaan. De calorieën worden weer goed aangevuld. We vermaken ons deze avond met Duitse schlager muziek en enkele geinige Kahoot! quizjes.

Op zondagochtend ontbijten we en ruimen we met elkaar het huis op. Na alles netjes gemaakt te hebben, pakken we onze spullen in en vertrekken we richting Blankenheim voor ons laatste hike. We rijden hiervoor ongeveer 30 kilometer richting Nederland. In Blankenheim ontspringt de Ahr. We lopen hier de Eifellus rond de Freilinger See. Bij aankomst hebben we veel regen. Toch gaan we op stap. We zijn tenslotte hikers en geen wandelaars. Volgens Evert is wandelen, hiken met zon. En is hiken, wandelen met regen ;-). Hoe het ook zij, na 20 minuten wordt het droog en laat de zon zich zien. Ook dit is een erg leuke wandeling. Veel plat landschap met mooie landelijke uitzichten waarbij we ongemerkt toch nog een kleine 200 hoogtemeters lopen. In het dorpje Reetz pauzeren we voor de kerk voor onze lunch. Na ruim 11 kilometer zijn we terug bij de auto’s.

Het afscheid is daar, het weekend zit erop. We hebben enorm genoten: van de hikes, van de goede tijd met elkaar, de serieuze momenten, de lol, de gezelligheid, het lekkere eten en de outdoors. Het was allemaal top! Dank iedereen die erbij was, graag tot het volgende weekend in mei 2024.