Afgelopen week heb ik iets gedaan wat al langer op mijn persoonlijke bucketlist stond: een meerdaagse solo hike maken. Het moest er een keertje van komen.

Voorbereidingen

Met potlood had ik een tijd geleden al 29 augustus t/m 1 september in de agenda gezet als mogelijke optie. In tussentijd was ik aan het nadenken over wat er bij zo’n meerdaagse hike komt kijken. Toen twee weken geleden bleek dat het weer voldoende goed zou worden, kon ik mijn plan verder uitwerken. De afstand en duur was wel ongeveer duidelijk: zo’n 80 kilometer in 4 dagen met 3 overnachtingen op een camping. Op internet vond ik de bestaande ANWB wandelroute Amsterdam-Arnhem waarvan het stuk Doorn-Arnhem me erg aansprak. Dwars over de Utrechtse Heuvelrug met aan het eind een goede mogelijkheid om met de trein weer terug te komen. Dus de gpx files gedownload en aan de slag gegaan.

Waar parkeer ik mijn auto, waar zou ik slapen, waar ga ik eten en waar haal ik mijn ontbijt? Via Google maps zocht ik de campings uit, zo dicht bij de oorspronkelijke route. Ook de eetgelegenheid bracht ik in kaart en besloot of ik beter vóór of na aankomst op de camping kon eten. Datzelfde voor het ontbijt en de lunch. Op welke momenten kom ik langs een supermarkt en wanneer haal ik wat? Het was een puzzeltje maar het lukte om alles rond te krijgen. Met Basecamp sloeg ik alle locaties op in de gpx files voor mijn Garmin apparatuur. Qua materiaal was ik al redelijk voorzien, geen ultralicht gewicht, maar ca. 13 kilo in de rugzak leek me wel te doen.

Dag 1 van Doorn naar Amerongen (26 km)

Donderdagochtend reed ik naar de parkeerplaats in Doorn. Het weer was super en zou alleen maar beter worden de aankomende dagen. Eindbestemming van dag 1 was Boerderij De Boterbloem in Amerongen. Het was een mooie hike, dwars door de Kaapse Bossen. Ook nog even de 25 meter hoge uitkijktoren De Kaap beklommen met een mooi uitzicht over de regio. Een deel van de route was helaas afgesloten vanwege de stormschade uit 2021. Bijzonder was om over de stormbrug te lopen waarvan af de schade goed zichtbaar is. Het Utrechts Landschap kiest ervoor om het bos in deze staat te laten vanwege het nieuwe leven wat hierdoor tevoorschijn komt. Door de versperring, moest ik mijn route omleggen en koos ervoor nog een stuk door Natuurreservaat Leersumse Veld te lopen. Halverwege de middag kwam ik aan in Leersum en had besloten bij de lokale chinees te gaan eten. De tijd overbrugde ik op een bankje in het dorp bij de kerk, heerlijk met wat drinken in het zonnetje. Na het eten en een bezoek aan de supermarkt, liep ik naar de camping. Het was hier zelf een plekje uitzoeken. Helaas geen trekkersveldje met andere tentjes. Tentje opgezet, bakje koffie gezet en alle elektronica opgeladen. Door de omleiding liep ik deze dag wat meer dan gepland, maar alles ging goed. De rugzak voelde zwaar, benieuwd hoe het de volgende zou gaan. Het werd al redelijk vroeg donker dus op tijd naar bed. Slapen deed ik niet veel: een dun matje, geen goed kussen en een tentje wat net te kort is, is niet goed voor je nachtrust 😉

Dag 2 van Amerongen naar Rhenen (23 km)

De tent was nat van de dauw en het buitje van de nacht. Alles in de zak en aan de onderkant van de rugzak gehangen. Na het ontbijtje, weer lekker op pad. Eindbestemming van dag 2 was Camping Markplas in Opheusden. De camping ligt wat verder van de oorspronkelijk route maar het leek me leuk om de Neder-Rijn over te steken en de volgende dag met de veerpont weer terug naar de andere kant te gaan. Al vrij snel in de ochtend kwam ik Hans tegen, een ervaren wandelaar die dezelfde route liep onderweg naar Arnhem. We liepen zo’n 10 kilometer samen op en hebben veel gekletst over van alles en nog wat. Onderweg maakten we een kop koffie. Van Hans kreeg ik veel waardevolle tips over de uitrusting. Vlak voor Rhenen hield ik pauze, Hans ging door. Aangekomen in Rhenen, loopt de route langs de Cunerakerk, prachtig mooi gelegen bij de Neder-Rijn. Altijd weer een mooi gezicht. Ook hier wip ik weer even langs de supermarkt voor ontbijt en wat drinken en loop direct door naar de camping aan de andere kant van de Neder-Rijn. Bij het oversteken van de brug zie ik Hans onderaan op een bankje zitten, we zwaaien nog even naar elkaar. Aangekomen op camping Markplas, krijg ik een leuk plekje toegewezen aan de plas met privésteiger. Het trekkersveldje blijkt er niet meer te zijn. De buurman leent me een campingstoel. Erg aardig en relaxed! De voetjes in het water, heerlijk. Eten deed ik in de bistro op de camping. Goed eten voor een leuke prijs. Dag 2 zat erop. Vermoeid van de wandeling, sliep ik deze nacht een stuk beter.

Dag 3 van Rhenen naar Heelsum (24 km)

Na het ontbijt alles weer ingepakt en de rugzak omgedaan. Los van het gewicht had ik gemerkt hoe belangrijk het is om de rugzak goed af te stellen zodat deze niet gaat knellen. Toch was ik wel jaloers op Hans die me vertelde dat zijn rugzak zo’n 9 kilo woog. Die van mij voelde met de dag zwaarder. Met de veerpont Opheusden stak ik de Neder-Rijn over en liep richting Wageningen. Een mooi stuk over de dijk met uitzicht op de Neder-Rijn. Een bijzondere bezienswaardigheid was het Belmonte Arboretum boven op de Wageningse Berg. Een grote botanische tuin van 10 hectare groot met een rijke collectie aan bomen, struiken en planten. Omdat het hoog ligt, heb je hier schitterende vergezichten over de Neder-Rijn, zelfs tot aan de Waal toe. De tocht ging verder door het bos richting Renkum en Heelsum. Al vrij vroeg kwam ik in het dorp Heelsum aan. Hier was weinig te beleven dus gooide ik mijn plannen om en haalde avondeten en ontbijt bij de lokale Spar en liep direct door naar Camping De Boersberg. Tijdens het laatste stuk had ik het idee een blaar te lopen. Het zal toch niet? Ik liep ermee door tot aan de camping en ja hoor, een irritante blaar op de hak. Snel de schoenen uit en slippertjes aan.  De boerencamping had een gemeenschappelijk koelkast, ideaal voor mijn maaltijdsalade, drinken en de kwark. Mijn tentje kon ik kwijt op het trekkersveld met een aantal picknicktafels voor gezamenlijk gebruik. Er waren nog enkele kampeerders. Hier ontmoette ik een aantal erg leuke mensen waardoor het een gezellige middag werd 🙂 ‘s Avonds was helaas iedereen weg, dus was het stil op het trekkersveld. Na het eten en koffie, bestuurde ik nog even de route van morgen en besloot daarna op tijd de slaapzak in te kruipen. Einde dag 3.

Dag 4 van Heelsum naar Arnhem en terug naar Doorn (12+3 km)

Vandaag de laatste hike naar Arnhem Centraal Station, nog zo’n 20 kilometer. Blarenpleisters had ik helaas niet. Voor het geval de blaar echt pijn zou gaan doen, had ik een kortere alternatieve route gevonden. Na de kwark en twee bakken koffie alles ingepakt. Leuk te merken dat je steeds handiger wordt in het opruimen en inpakken. Het beloofde een warme dag te worden. Ik had er zin in. De route liep langs kasteel Doorwerth richting Oosterbeek. In plaats van boven langs Oosterbeek te lopen, liep ik toch maar onderlangs, een kortere route naar Arnhem CS. Ondanks het genieten van het wandelen en de prachtige omgeving, begon de blaar vervelend te worden. Wat bijzonder mooi was, was het kerkpad in Oosterbeek, een heel leuk paadje met prachtige bloemen. Oosterbeek en Arnhem, het zijn plaatsen met veel historie van WOII. Aan veel huizen hing een vlag van de 1st British Airborne Division (herdenking van de Slag om Arnhem 10-9-1944). Begin van de middag bereikte ik al Arnhem Centraal Station. Ik kocht een kaartje naar station Maarn en kon direct op de trein stappen. Op station Driebergen Zeist was het een half uurtje wachten op de boemel naar Maarn. Vanaf Maarn was het nog een kleine 3 kilometer terug naar de auto in Doorn. Wat een prachtig bos, dit laatste stukje! Het stond symbool voor het vele genieten wat ik afgelopen dagen had gedaan.

Ondanks de pijntjes en het ongemak hier en daar was het een mooie ervaring. Leuke mensen ontmoet, waardevolle gesprekken en super genoten van de natuur en het buitenzijn. Heerlijk om op deze manier een grotere afstand af te leggen. Het was een mooi avontuur. Wat mij betreft, voor herhaling vatbaar !

Verslag: Solo hike Doorn-Arnhem 29 augustus t/m 1 september 2024

One thought on “Verslag: Solo hike Doorn-Arnhem 29 augustus t/m 1 september 2024