Wat hebben we genoten van deze meerdaagse hike naar Malmedy in de Ardennen. Lees en geniet mee.

Vrijdagochtend om 7.45 uur vertrokken we naar Malmedy in de Belgische Ardennen, een autorit van ca. 3,5 uur. Elf enthousiaste mannen die weer eens zin hadden in een lekker en gezellig weekendje ‘erop uit’.  We ontmoeten elkaar op een terras in hartje Malmedy. De meesten kennen elkaar van eerdere hikes maar ook dit keer mogen we weer een nieuwe deelnemer verwelkomen.

Uitkijk vanaf Rocher de Falize

Onze eerste hike ligt net buiten Malmedy en start in het dorpje Bellevaux. Het eerste stuk van de route loopt over asfalt waarbij we snel klimmen en getrakteerd worden op fraaie uitzichten. Heerlijk om weer aan de wandel te zijn! De hike bevat twee bekende uitzichtpunten: Rocher de Falize en Rocher de Warche. Twee overhangende rotsen genieten waar we genieten van de prachtige panorama’s over de Warche vallei. Er zitten enkele pittige stukjes in deze hike. En omdat het de voorgaande dagen veel geregend heeft is de grond drassig en zijn de boomwortel verraderlijk glad. Na 10 kilometer zijn we terug bij ons startpunt, de kerk van Bellevaux. Een goed begin van het weekend!

Gezellig een potje Jeu de boules spelen

Het is inmiddels 17.00 uur, tijd om naar onze accommodatie te gaan. In het plaatsje Burnenville, dicht bij het Circuit Spa Francorchamp, staat ons verblijf voor het weekend. Een huis voor max. 12 personen met alle voorzieningen die we nodig hebben. Ook zit er bij het huis een grote tuin met een terras en een eigen Jeu de boulesbaan. De huiseigenaresse is uitsluitend Franstalig, maar gelukkig spreekt Peter een aardig woordje over de grens. De beentjes worden gestrekt op het tuinterras, er wordt een dutje gedaan, lekker gedoucht, of gewoon gerelaxed. Intussentijd bereidt Abel het eten: hij heeft voor ons een overheerlijk Indische soto gemaakt. Selemat makan! Na het eten is het tijd voor een potje Jeu de boules. Er wordt fanatiek gespeeld. Erg laat maken we het deze avond niet: de meesten van ons duiken op tijd het bed in om voldoende uitgerust te zijn voor de hike van zaterdag.

We staan om 8.00 uur op en openen de dag met een Bijbelgedeelte uit Matth.16 waarbij we worden uitgedaagd om na te denken over de vraag die Jezus aan Zijn discipelen stelde: wie zeggen jullie dat Ik ben? Na een stevig ontbijt en onze lunchpakketten klaargemaakt te hebben, vertrekken we naar Ferme Libert, vlakbij het dorpje Bévercé, op 7 minuten rijden vanaf ons huis. We vertrekken op tijd want op het programma staat een stevige hike van 22 kilometer met zo’n 400-500 hoogtemeter. De hike van vandaag loopt door de bossen van Le Stockay, Nâpire, Fagne Tîrifaye en Cheneux. De wandeling volgt een oud jagerspad en meerdere smallere paden over heuvels en langs beekjes in de natuurreservaten. We steken veel bruggetjes over. Het water onder ons gaat woest tekeer. Het pad is modderig en glad en onze hiking poles komen hier goed van pas. Het is een zeer uitdagende tocht maar wat is het hier genieten. De foto’s spreken voor zich! Eenmaal aangekomen in het dorpje Bévercé, rest ons nog de laatste kilometer terug naar de auto’s. Ook hier zit het venijn in de staart. De laatste kilometer is een klim van ruim 15%, eentje die Peter zich nog lang zal herinneren 😉 Om 17.00 uur komen we aan bij de auto’s, moe en voldaan, terugkijkend op een schitterende hike en een prestatie om trots op te zijn.

Lekker eten bij de Griek

We rijden terug naar het huis voor een welverdiende douche en een lekker drankje. Om 19.00 uur hebben we afgesproken bij LeSparte, een Grieks restaurant in Malmedy. Een prima restaurant, het eten is heerlijk, de bediening is goed en het is supergezellig. Terug in het huis, wagen sommigen zich aan nog een potje Jeu de Boule, drinken een bakkie koffie of checken nog even het nieuws.  Moe maar voldaan duiken we ons bed in, morgen weer een dag.

De Baltiaheuvel, bovenaan op 700 meter

Jazeker, op de zondag staat er nog één hike op het programma. Na het ontbijt en het opruimen, vertrekken we naar de Signal de Botrange in de Hoge Venen, met 694 meter het hoogste punt van België. Vandaag een hike met veel minder hoogtemeters dus perfect om mee te eindigen. Het landschap hier is weer heel anders dan gisteren. Eenmaal aangekomen bij Signal de Botrange beklimmen we uiteraard even de Baltiaheuvel waarbij we op een hoogte van 700 meter staan. We steken de weg over en komen bij het uitkijkplatform wat ons een geweldig uitzicht geeft over de Hoge Venen. We wandelen hier door het heidelandschap over de houten vlonders, kilometers lang. Onderweg pauzeren we voor de zelf meegebrachte lunch. Het laatste stuk van de hike is één lang glooiend pad. Vandaag leggen we ca. 11 kilometer af.

Helaas is de Brasserie gesloten, dus geen afscheidsdrankje dit keer. Bij de auto’s nemen we afscheid van elkaar. Het was weer een zeer geslaagde meerdaagse hike. Dank voor iedereen die er bij was. Graag tot de volgende!